طرح باززنده سازی کارخانه پشم هرند

طرح باززنده سازی کارخانه پشم هرند

کارفرما : مرحوم دکتر تاج زاد

سال پروژه : 1399

موقعیت : اصفهان – هرند

کمیته بین المللی حفاظت میراث صنعتی (TICCIH) در سال ۲۰۰۳ در روسیه منشوری به عنوان منشور The  Nizhny Tagil  را در مورد میراث صنایع تصویب نموده است که گسترش و نگهداری تمامی کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، معادن و انبارهای واجد ارزش را در دستور کار خود قرار داده است که کاربری این دسته از موارد به فعالیت های اجتماعی ـ مذهبی ـ مسکونی و یا آموزشی اختصاص یابد و همچنین مکان‌هایی که به جاذبه های گردشگری تبدیل می شوند امکان آموزش گردشگران در این مکان ها فراهم گردد و تاریخچه تولید اقتصادی در آن قابل مشاهده باشد.

سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۳ عنوان داشته که میراث صنعتی را باید به عنوان یکی از جنبه های مهم مورد بررسی قرار داد زیرا اماکن صنعتی نقطه عطفی در تاریخ یک کشور و منطقه هستند.
industrialکارخانه های قدیمی را می توان میراث صنعتی یک منطقه نام گذاری نمود که بیانگر گذشته تاریخی و فرهنگی آن منطقه می باشد. سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۳ عنوان داشته که میراث صنعتی را باید به عنوان یکی از جنبه های مهم مورد بررسی قرار داد زیرا اماکن صنعتی نقطه عطفی در تاریخ یک کشور و منطقه هستند. یکی از مهمترین جنبه های مواجه با سایت های صنعتی، هویتی ست که این مراکز در شهر به آن دست یافته‌اند. حفظ و ارزش گذاری این مکان ها یک منبع ایجاد غرور برای ساکنان محلی است.

يكي از راهكارهاي حفاظت از اين ميراث صنعتي، ايجاد و توسعه گردشگري براساس قابليت‌ها و ارزش‌هاي آن است. بقایای صنعتی هر منطقه  گواه فعالیت‌ها و دستاوردهای تاریخی است که انگیزه شناسایی و حفاظت از آن را به دنبال می آورد.

b0cf189a024efe9571538372766b9e17 F_Store_Milano_06_ClaudiaZalla_RGB_HighRes bfc52ba9b422b70e65698c3d406291e7

  • بازسازی کارخانه های صنعتی در واقع باززنده سازی یک مفهوم تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و علمی است.
  • ریشه و اساس این تفکر و حرکت دارای یک زیر ساخت پسامدرن است که اعتقاد دارد منظر صنعتی می تواند در ارزش گذاری فرهنگی ـ اجتماعی  یک منطقه، تاثیرگذار باشد.
  • صنعت گردشگری می تواند به عنوان زیرمجموعه گسترده میراث صنعتی باعث ایجاد فعالیت های گردشگری و توسعه فرهنگی در غالب زنده نمودن بافت صنعتی شود و به دنبال ارتقاء منظر مکان‌های صنعتی و قدردانی از گسترش صنعت در زمان گذشته است.

IMG_9872 c1cefcafdf44ac6f11f3f48290c6bf88 Emrys_Craft_Central_at_The_Forge_41

دراستان اصفهان کارخانه ها، که می توان از آنها به عنوان مظهر فناوری و نشانه عصر جدید صنعت یاد کرد، در مقیاسی وسیع احداث گردیده اند. گرچه کارخانه های صنعتی در بدو تاسیس در محدوه پیرامونی شهر مستقر بودند اما با گسترش روزافزون شهر به صورت جزیی از آن درآمدند.

20190916_104259

52

67

DSC_0124

20190916_102541

DSC_0185

DSC_0135

از جمله کارخانه هایی که با توجه به حفاظت از ساختمان های صنعتی دارای کاربری جدید و استفاده از این میراث قرار گرفت کارخانه چرم خسروی تبریز است که به دانشگاه هنر این شهر تبدیل شده است.

در شهر اصفهان کارخانه ریسباف تبدیل به یک مجموعه فرهنگی شده است و به عنوان یک فضای شهری که در اختیار شهر و مردم اصفهان قرار گرفته است.

کارخانه پشم هرند نیز با توجه به رویکرد حفظ میراث صنعتی در حال تغییر کاربری می باشد.

این پروژه به منظور تفکیک پلاک های مسکونی به مشاور ارجاع گردید. پس از بررسی و بازدید میدانی و با توجه به مبانی میراث صنعتی، سایت موردنظر واجد ارزش های ساختاری شناسایی گردید. لذا مشاور اقدام به طراحی و باززنده سازی سایت کارخانه نمود که طرح پیشنهادی مورد توجه کارفرما قرارگرفت و پیشنهاد مشاور مبنی بر تغییر کاربری سایت به گردشگری در دستور کار کمیسیون ماده پنج استان قرار گرفت.

1

Capture3

Capture4

Capture5

Capture7 Capture6

پس از تصویب طرح در کمیسیون ماده پنج استان،طرح باززنده سازی کارخانه پشم هرند درشورای عالی معماری و شهرسازی کشور مورد تصویب قرار گرفت.

43810 (1)_page4_image1

برای مشاهده انیمیشن این طرح در آپارات به لینک زیر مراجعه کنید.

https://www.aparat.com/v/1Q4bh