شهرداری میبد

شهرداری میبد

کار فرما: شهرداری میبد

موقعیت: شهر میبد ، استان یزد

زیر بنای پروژه : 7264 متر مربع

ساختمان ارگ شهرداری میبد در چهار طبقه توسط مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا طراحی گردیده است . توجه به شرایط اقلیمی و استفاده از مصالح بوم آورد از جمله نکات مورد توجه در طراحی است .

کلنگ احداث بنا در مرداد ماه 1399 ، توسط استاندار یزد و مسئولین استان و شهرستان به زمین زده شد .

میبد دارای پیشینه‌ای چندین هزار ساله است. دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب می‌شود و به واسطه بافت تاریخی ارزشمند خود تمام شهر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده. لازم به ذکر است شهرک جهان آباد نیز از عمده ترین مراکز صنعتی این شهر می‌باشد و این شهرستان با تولید نیمی از کاشی و سرامیک کشور قطب این محصول محسوب می‌شود. میبد یکی از کانون‌های اولیه یکجانشینی درایران است که در واحه پهناور یزد واقع شده‌است.

اگرچه خاستگاه‌هاي ادواري، قشربندي‌هاي اجتماعي و گرايش‌هاي فرهنگي، پديد آورنده نمونه‌هاي بسيار متنوعي از معماري اصيل شهر ميبد بوده است؛ اما به‌طورکلي معماري بناهاي قديم شهر ميبد را مي‌توان با الگويي يگانه معرفي کرد. آنچه که اين يگانگي را پديد مي‌آورد عبارت است از بوم‌گرايي و سازوکار داده‌هاي درون‌زاي آن.

طراحی و ساخت ارگ شهرداری نیز چون در گروه ساختمان­های جدید قرار می گیرد همواره بایستی با هماهنگی بافت موجود صورت گیرد. با توجه به محل قرارگیری شهر میبد در اقلیم گرم و خشک، تبعیت از معماری همساز با اقلیم این منطقه بسیار حائز اهمیت است. با توجه به شرایط سخت آب و هوایی و موارد اشاره شده در بالا، استفاده از معماری درون گرا راه حل بسیار مناسبی در پاسخ به شرایط سخت اقلیمی است.

برای مشاهدی انیمیشن طرح ارگ شهرداری میبد به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://aparat.com/v/aYV46