مجموعه گردشگری دوپلان ، آغازی بر گردشگری ژئوتوریسم در منطقه

مجموعه گردشگری دوپلان ، آغازی بر گردشگری ژئوتوریسم در منطقه

مجموعه گردشگری توکا(دوپلان)

آنچه که استان چهارمحال و بختیاری را در نظام گردشگری ملی کشور متمایز از دیگر استان­ها می­نماید موقعیت فضایی – مکانی آن می­باشد. منابع غنی آبی همراه با تنوع ژئومورفولوژیکی به خلق چشم­ندازهای بی­بدیل طبیعی در سایر نقاط این استان منجر شده که در کمتر جایی از کشور پهناورمان می­توان از آن سراغ گرفت. از طرفی استقرار این استان در بین دو استان با منابع و جاذبه­های غنی تاریخی – فرهنگی)خوزستان و اصفهان(، به تکمیل زنجیره جاذبه­ها در سه عرصه طبیعی )چهارمحال و بختیاری(، تاریخی(اصفهان  – خوزستان) و انسان  ساخت (اصفهان) و تقویت نقش هم افزایی آنها در پیوند با یکدیگر منجرگردیده است.

photo_2017-09-17_10-48-36

در این میان مجموعه گردشگری دوپلان با واقع شدن در بام ایران(استان چهارمحال و بختیاری) و برخورداری از ویژگی های طبیعی و چشم اندازهای منحصر به فرد، مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار خواهد گرفت. ویژگی های توپوگرافی و ژئومورفولوژیک زمین در این منطقه به شکلی است که می توان عملکردهای گردشگری خاصی را به راحتی در آن ایجاد نمود. با این وصف استان چهارمحال و بختیاری تا به امروز آنطور که شایسته است نتوانسته نقش خود را در نظام گردشگری ملی و منطقه­ای با وجود اینکه يکي از مهمترين مقاصد گردشگري کشور محسوب مي­شود و هر ساله هزاران گردشگر از جاذبه­هاي جهانگردي تاريخي، فرهنگي، طبيعي، انسان­ساخت و… اين استان بازديد مي­نمايند، ایفا نماید.

مجموعه گردشگری معدن دوپلان با توجه به قابلیت­های اين بخش بسيار پر بازده، برخود لازم مي­داند تا زمينه­ها و بستر جلب و جذب گردشگران ملی و بین­المللی را فراهم نموده و با رویکرد توسعه پایدار، در توسعه و بالندگی منطقه نقش چشم­گیری ایفا نماید.

طرح ایجاد مجموعه گردشگری دوپلان نیز در همین راستا و با هدف حفظ طبيعت بكر و زيبا و جاذبه­های گردشگری و در مجاورت جاده ارتباطی شهرکرد – ایذه به وسعت 15 هکتار در شهرستان اردل بخش مرکزی، دهستان مشایخ، در مختصات جغرافیایی 51 درجه 46 دقيقه  طول شرقي و 32 درجه و 24 دقيقه عرض شمالي در اراضی متعلق به شرکت توکا و همجوار با معدن شهید نیلچیان قرار گرفته است.

معرفی معدن شهید نیلچیان

این معدن در 95 کيلومتري جنوب شرقي شهرکرد محدوده شهرستان اردل در ارتفاعات زاگرس قرار گرفته است. راه هاي ارتباطي معدن از طريق شهرکرد و همچنين از طريق شهرضا و بروجن صورت مي­گيرد. معدن در ارتفاع تقريبي 2300 متر از سطح دريا واقع است. نزديکترين روستاها به معدن دوپلان – گل سفيد باجگيران، ده نو، بالاخره بخش ناغان مي­باشد. معدن دو پلان داراي آب و هواي کوهستاني با زمستان­هاي سرد و تابستان­هاي معتدل است. معدن در سال 1347 توسط کارشناسان سازمان زمين شناسي کشور کشف گرديده و سپس توسط شرکت ملي ذوب آهن ايران مورد اکتشاف و بهره­برداري قرار گرفته است. در ابتداي بهره­برداري قسمت اعظم بخش غربي لايه نسوز آن به روش روباز(Quarry)  استخراج گرديد که محل استخراجي آن بشکل ديواره پر شيب و ناامني در بالاي تونل­هاي استخراجي کنوني وجود دارد. در حال حاضر استخراج از طريق زميني صورت مي­گيرد، اين سنگ­ها را بطور جداگانه در معدن انبار مي­کنند و درصورت درخواست کارخانه متناسب با آن ارسال مي­دارند. آرژيليت معدن دو پلان براي تهيه آجرهاي نسوز مورد نياز کارخانه ذوب آهن به مصرف مي­رسد و مقدار کمي نيز به کارخانه­هاي سراميک سازي و کارخانه­هاي توليدات نسوز فروخته مي­شود.

این معدن تا سال 1382 توسط شرکت تهیه و تولید مواد اولیه فولاد ایران اداره و امور اکتشاف و بهره برداری از آن در سال 1383 در قالب مزایده ای به شرکت استقلال سپاهان واگذار شده است.

بر اساس گمانه­زنی­ها و مطالعات کارشناسان 16 میلیون و 800 هزار تن انواع خاک نسوز تا عمق 550 متری زمین در این معدن وجود دارد که با توسعه معدن در بخش لایه معدنی در منطقه باجگیران و دوپلان می توان میزان تولید مواد معدنی را سالیانه به 25 هزار تن افزایش داد.

مواد استخراج شده از معدن شهید نیلچیان شامل دو نوع خاک نسوز بنام های آرژیلیت و بوکسیت با عیار 75-65 درصد مي باشد که در کشور بی نظیر است که پس از استخراج به بوکسیت ويژه، بوکسیت درجه یک و آرژیلیت نوع ویژه و معمولی تقسیم بندی و برای فروش و تولید انواع مواد نسوز حمل می­شود.

قابل ذکر است که این منطقه علاوه بر چشم انداز زیبا و ویژگی­های منحصر به فرد ژئومورفولوژیک از نظر هم جواری با جاده اصلی، وجود تأسیسات زیربنایی از قبیل آب لوله­کشی، خطوط انتقال نیرو و … از جمله امکانات موجود در منطقه به شمار می رود. ویژگی دیگر این منطقه، نزدیکی به مراکز سکونتگاهی که خود دارای جاذبه­های تفریحی بی نظیری هستند می باشد، یکی از این مراکز اصلی روستای دوپلان می باشد که مأمنی شده است برای تفریحاتی همچون بادی جامپینگ، پل معلق و … که سالانه گردشگران ماجراجو و طبیعت دوست بسیاری را به خود جذب می کند که یکی از مشکلات بنیادی این گردشگران در این منطقه کمبود و یا شاید نبود مراکز اقامتی می باشد.

photo_2017-09-17_10-46-31

با این حال نتایج و آثار مثبت عملکردهای گردشگری در این منطقه از یک سو، و از سوی دیگر بیان نیاز بازدیدکنندگان از منطقه به تجهیزات و تسهیلات اقامتی گردشگری برای لذت هرچه بیشتر از طبیعت، خود گویای ضرورت اقدام در این زمینه می باشد.

photo_2017-09-17_10-47-09
قابلیت­های بالقوه مجموعه گردشگری توکا(دوپلان)

محدوده مورد مطالعه دارای جاذبه­های گردشگری منحصر به فردی می­باشد که برنامه ریزان را برآن می­دارد که نگاه چندبعدی به ایجاد و توسعه صنعت گردشگری داشته باشند ، از مهمترین پتانسیل­های موجود در منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ژئوتوریسم: ژئوتوریسم، گردشگری آگاهانه و مسئولانه در طبیعت با هدف تماشا و شناخت پدیده ها و فرآیندهای زمین شناختی و آموختن نحوه شکل­گیری و سیر تکامل آنهاست، یکی از اهداف ژئوتوریسم آموزش مفهوم­های پایه علوم زمین به همگان به ویژه کودکان و نوجوانان است، آشنایی با پدیده­های زمین شناختی و ارزش آنها موجب احساس نزدیکی بیشتر با زمین و طبیعت و افزایش حس مسئولیت فردی و اجتماعی افراد نسبت به حفاظت از این پدیده­ها خواهد شد.

ژئوتوریست به ارزش و حساسیت پدیده­های زمین شناختی آگاه است و در هنگام استقرار در منطقه و بازدید از وارد نمودن هرگونه آسیب به آنها و طبیعت بیرون خودداری کرده و دیگران را نیز از این کار باز می­دارد .طبیعت فعالیت­های ژئوتوریستی در محیط طبیعی انجام می­شود. بازدید از موزه­های علوم زمین به تنهایی نمی­تواند یک فعالیت ژئوتوریسمی باشد و بیشتر یک فعالیت تکمیلی در کنار ژئوتوریسم به حساب می­رود. البته بازدید از سایت­های فسیلی در شمار فعالیت­های ژئوتوریسمی به حساب می­آید. پدیده­های زمین­شناختی حاصل عملکرد فرایندهای گوناگونی است که در طول تاریخ زمین­شناختی و زمین ریخت­شناسی(ژئوموروفولوژیک) موضوع مورد علاقه و توجه ژئوتوریسم است.

محدوده ی مطالعاتی به علت وجود جاذبه­های طبیعی خاص گردشگری مناطق کوهستانی و دید و نظر بسیار زیبا یکی از مراکز دارای پتانسیل گردشگری در شهرستان اردل است و از این رو به عنوان یکی از گزینه های مکانی در شهرستان در چارچوب طرح منطقه­ای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری و به عنوان مجموعه گردشگری در سطح استانی انتخاب شده است. یکی از مهمترین قابلیت­های این سایت همجواری با پتانسیل­ها و جاذبه های انسان ساخت مهیج کنار جاذبه­های طبیعی موجود از جمله ایجاد ایستگاه کایت سواری توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در همجواری منطقه صنعتی دوپلان که به ارزش گردشگری و تفریحی آن افزوده است و همچنین ایجاد پل معلق و بادی جامپینگ در روستای دوپلان باز هم توسط اداره کل میراث فرهنگی استان که بیانگر اقدامات بنیادی و اساسی این استان می­باشد برای جذب گردشگری به منطقه ولی نکته قابل تأمل کمبود مراکز اقامتی برای این گردشگران می­باشد که می­توان بخش قابل توجهی از آنرا در مجموعه گردشگری توکا­دوپلان) با بازسازی مراکز و ساختمان موجود پوشش داد که با برنامه­ریزی علمی و دقیق می­تواند خدمات ارزنده­ای را به مسافران و کاربران با این رویکرد ارایه نمود. علاوه بر آن برنامه­ریزی در گردشگری دستیابی به اهداف اقتصادی (درآمدزایی و اشتغال زایی) و اهداف غیراقتصادی (حفظ محیط زیست، محیط اقتصادی، محیط فرهنگی و محیط اجتماعی) را ممکن می سازد.
photo_2017-09-17_10-48-39

پروژه مجموعه گردشگری توکا(دوپلان)، به‌منظور ايجاد مجموعه­اي اقامتی براي گذراندن اوقات فراغت گردشگران ماجراجو از يكسو و جذب منابع مالي جهت توسعه گردشگري در استان و شهرستان از سوي ديگر مطرح گرديده است. اجراي اين پروژه باعث توسعه و افزايش گردشگري در منطقه و همچنين افزايش سطح رفاه و بالا رفتن فرهنگ آن مي‌گردد. ضرورت و اهميت انجام اين مطالعات ازآنجا ناشي مي­شود كه باوجود اینکه شهرستان اردل با داشتن ويژگي­هاي خاص جهت توسعه پايدار اکوتوریسم، ژئوتوریسم و اگروتوریسم مي­تواند نقش فعال­تری را در زمينه­هاي اقتصادي، ‌اجتماعي و فرهنگي منطقه ايفا نمايد

photo_2017-09-17_10-48-56