باغ بهار خسرو

باغ بهار خسرو

کار فرما : شرکت عمران شهر فولاد شهر

موقعیت : فولاد شهر، اصفهان

طرح باغ های ایرانی و ساختمان های آن ، آمیزه ای از سبک معماری و باغ سازی ایرانی در طول تاریخ و متناسب با جغرافیای مکان قرارگیری آن ها است.

باغ ایرانی مزین به تناسبات و رعایت مقیاس انسانی، برخوردار از حرمت و محرمیت ، منزه از بیهودگی و افراط و تفریط، موظف به کارایی و سوددهی، مساعد به قناعت و صرفه جویی و مجهز به پایداری است.

باغ ایرانی فولاد شهر در زمینی به مساحت 2/5 هکتار ، در برزن دوم این شهر طراحی گردیده است. الگوی شکل گیری باغ با توجه به تناسبات و نیاز های کارفرما به صورت کوشک میانی و دارای چهار ورودی در چهار طرف سایت می باشد. ایده اولیه طراحی این باغ، فرش بهارستان و یا بهار خسرو است. براساس متون تاریخی از جمله تاریخ طبری، فرش بهارستان بزرگترین و زیباترین فرش از فرش های کاخ تیسفون است که تالار بار عام کاخ خسرو را مفروش و مزین کرده بود.

کوشک مرکزی سایت دارای کاربری فرهنگی – آموزشی به همراه کاربری پذیرایی با زیربنای 1200 متر مربع در سه طبقه و یک رواق پیرامونی به مساحت 1923 متر مربع در یک طبقه طراحی شده است. فضای سبز باغ شامل گیاهان مثمر و زینتی با مساحت 10936 متر مربع پیرامون کوشک را فراگرفته است.

برای مشاهده انیمیشن طرح باغ ایرانی به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://aparat.com/v/LtU2J