طراحی پارک کوهستانی قهجاورستان

طراحی پارک کوهستانی قهجاورستان

طراحی پارک امروزه تنها شامل طراحی فرم، عملکرد، ساختار و حتی فضا نمی شود، بلکه پارک ها محل تجلی تجربه مردم، زندگی موجودات، فرایندهای خود سازمان دهنده طبیعت  و توامندسازی استفاده کنندگان است. فضاهای عمومی شهری که پارک ها به عنوان بخش مهمی از این فضاهای عمومی محسوب می شوند باعث سرزندگی و جنب و جوش شهر می گردند اهمیت پارک ها در شهرهای امروز به حدی است که وجود آن با ارائه امکانات کافی برای همه گروه های سنی، یکی از شاخص های توسعه یافتگی شهرها به حساب می آید. زیرا باعث حضور اجتماعی و اختیاری شهروندان و لذت بردن آن ها از اوقات فراغتشان می شود.

یکی از مهمترین اهداف توسعه پایدار، حفظ طبیعت و اصلاح نگاه به آن است. شناخت معماری پایدار در جهت جذب توریسم در پش بینی نیازها و رفع کمبودها در توسعه گردشگری در هر منطقه مؤثر می باشد. امروزه ثابت گردیده است که راه حل های ارائه شده نسبت به مشکلات محیطی در معماری پایدار به نظر ناکار و ناقص می آیند چرا که رویکرد آنها نسبت به طبیعت همچنان گسسته است. از این رو سعی گردیده است با استفاده از راهکارهای متناسب با طراحی پایدار و نیز اقلیم خاص منطقه قهجاورستان رویکرد معماری پایدار نسبت به مسائل محیطی مورد توجه قرار گرفته و نهایتاً با اصول مبنای طراحی پایدار و مجتمع توریستی بسط پیدا کند.

قهجاورستان شهری در بخش مرکزی شهرستان اصفهان در استان اصفهان ایران است. این شهردر دهستان قهاب شمالی قرار داشت و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳9۵، جمعیت آن 9٬712 نفر (2٬995خانوار) بوده‌است. قهجاورستان یک شهر قدیمی است که در منطقه قهاب، واقع در شرق و شمال شرقی اصفهان قرار گرفته است. این شهر که در نزدیکی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است، از شرق با کویر، از غرب با شهر اصفهان و از جنوب با شهر خوراسگان در همسایگی است.

پارک کوهستانی قهجاورستان به مساحت 135 هکتار در جنوب شهر قهجاورستان در دامنه کوه های جنوب شهر قهجاورستان واقع شده است. قرارداد طراحی این پارک(فاز یک و دو) با هدف ایجاد فضای سبز برای گذران اوقات فراغت و ایجاد اشتغال مردم منطقه در تاریخ16/11/98  با مهندسین مشاور تقش و اندیشه مبنا منعقد گردید.

طرح پیشنهادی پارک کوهستان با توجه به توپوگرافی زمین مورد نظر و مستحدثات موجود و همچنین مسیر سیل بند شهر و  حفظ طبیعت کوه ها انجام شده است. ایتدا ساختار اصلی پارک پیشنهاد گردید و سپس کاربری های پیشنهادی در 5 پهنه ورزشی، تفریح و هیجان، کمپینگ و استراحت، فرهنگی و خدماتی جانمایی گردید. این پارک شامل یک مسیر سلامت و تندرستی در سرتاسر پارک  و 3 ورودی اصلی و 3 ورودی فرعی می باشد.

پارک کوهستان قهجاورستان در راستای بهینه سازی طراحی و اجرای پروژه در 3 فاز مورد طراحی قرار گرفته است.

برای مشاهده انیمیشن پروژه پارک کوهستانی قهجاورستان به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://aparat.com/v/mFG7i