شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری شهر بهارستان

شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری شهر بهارستان

رشد شتاب‌زده و بی‌رویه شهرها به علت افزایش سریع جمعیت باعث ناپایداری در حوزه ارائه خدمات شهری شده و می‌شود. از الزامات دستیابی به توسعه پایدار شهری، مدیریت یکپارچه و وجود منابع درآمدی پایدار است. برخورداری از نظام درآمدی پایدار، یکی از عناصر مهمی است که مدیریت شهری را در انجام مأموریت‌ها موفق می‌کند تا در سایه آن بتواند به نیازها و انتظارات شهروندان در اداره امور شهر پاسخ دهد.

عدم برخورداری از منابع درآمدی پایدار، برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌ای شهرداری‌ها را مختل می‌کند و با این روند منابع درآمدی فعلی جواب گوی هزینه‌های رو به افزایش شهرداری‌ها در سال‌های آتی نخواهد بود. در ایران با توجه به خودکفا بودن شهرداری‌ها در تأمین منابع مالی، یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران در شهرداری‌ها چگونگی تأمین منابع مالی پایدار است. فروش مستقیم خدمت، اخذ مالیات محلی، کمک‌های دولتی، وام و استقراض ازجمله ساده‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین روش‌های کسب درآمد مدیریت شهری است. می‌توان گفت ترکیب بهینه منابع مالی شهرداری‌ها مجموعه‌ای از فروش کالا و خدمات شهری، انواع مالیات و عوارض و کمک‌های مالی دولت است. در حال حاضر بیشترین منبع درآمدی شهرداری‌ها از حوزه زمین و ساختمان تأمین می‌شود و کمک‌های دولتی میزان خیلی کمی را تشکیل می‌دهد.

بر همین اساس مدیریت شهری بهارستان در زمستان سال 1399؛ به‌وسیله مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا؛ اقدام به تهیه برنامه ساختاری – راهبردی خود جهت تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری محدوده و حریم شهر بهارستان نمود و با تلاش جهت پررنگ‌تر نمودن نقش شهر بهارستان در منطقه و استان؛ 28 پکیج سرمایه‌گذاری در 4 حوزه کلان سرمایه‌گذاری (بهداشت و درمان، فراغتی- فرهنگی، خدمات شهری، صنعت و انرژی) برنامه‌ریزی و در قالب بسته‌های دارای امتیاز و اولویت جهت معرفی به سرمایه‌گذاران تدوین نمود.

در نهایت در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ، با حضور جمعی از مسئولین محترم استان و شهر بهارستان آیین رونمایی از سه پروژه بزرگ از جمله پروژه ی فرصتهای سرمایه گذاری شهر بهارستان صورت گرفت. از آنجا که برنامه ریزی و هدف گذاری برای درآمد پایدار شهرداری از اهم فعالیتهای اجرایی، مدیریتی شهرداری می باشد و تواما پویایی و نشاط عمومی شهروندان و توسعه هدفمند شهرداری را در یک فرایند همسو با استفاده از سرمایه بخش خصوصی پای بند به اصول تعهدات اجتماعی و عمران و آبادانی شهر، موجب شد تا طرح اطلس ۲۸ فرصتهای سرمایه گذاری با همکاری شهرداری بهارستان و شرکت عمران شهر بهارستان توسط شرکت مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا تهیه گردد.