روز جهانی اینترنت

روز جهانی اینترنت

۲۹ اکتبر (۷ آبان) روز جهانی اینترنت، بزرگترین سیستمی که تابه حال به وسیله انسان طراحی شده، نامگذاری شده است. اینْتِرْنِت (به انگلیسی: Internet) (مخفف interconnected network شبکه به هم پیوسته یا توکارِ اندرهم‌بسته) سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای متصل است که از مجموعه پروتکل اینترنت (TCP/IP) برای ارتباط بین شبکه‌ها و دستگاه‌ها استفاده می‌کند. اینترنت شبکه‌ای از شبکه‌هاست که شامل شبکه‌های خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در مقیاس‌های محلی تا جهانی است که با آرایه‌ای عظیم از فناوری‌های شبکه‌بندی الکترونیکی، وایرلس و نوری به هم متصل شده‌اند.

امروزه با گسترش شهرنشینی و رواج بیش از پیش سبک زندگی شهری، زندگی روزمره و ساختار مدیریت خانواده تغییراتی بنیادین نسبت به گذشته نموده است. با پیشرفت و گسترش ارتباطات در جهان، تنها در طول کمتر از نیم قرن نحوه ارتباط انسانها با یکدیگر به طور کلی دچار دگرگونی شد و این دگرگونی در ارتباطات مدیون وجود اینترنت و گسترش آن در سراسر جهان می باشد. به قدری زندگی ما با اینترنت گره خورده است که کمتر امکان دارد به لحظه ای به بدون آن فکر کنیم، تقریبا مانند اکسیژن که مرتب در حال استفاده از آن هستیم.

در معماری و شهرسازی به طبع مانند سایر مشاغل و رشته­ها اینترنت باعث دگرگونی­ بسیاری شده است. مهم­ترین این دگرگونی­ها مربوط به اینترنت اشیاء (Intenet of Things) است. اینترنت اشیا یا همان (IOT) موارد استفاده و کاربردهای بسیاری دارد و هنوز به دنبال یافتن و استفاده کاربردی از آنها هستند.  اینترنت اشیاء به خصوص در حیطه معماری امروزه فصلی نو ایجاد نموده است.

در دنیای امروز هر آنچه به وجود می آید برای گسترش، باید ابتدا بر بهبود بهره وری اقتصادی جامعه تاثیر گذارد. این قضیه شامل اینترنت اشیا نیز می شود و محققان و متفکرینی که بر روی این شاخه فعالیت می کنند بر روی زمینه های اقتصادی آن نیز می اندیشند. هرچند بسیاری از زیر ساخت های اینترنت اشیا هنوز در حال پایه ریزی هستند ولیکن نو بودن این فناوری مانع از پیشرفت سریع آن نشده و هر روز کاربردی تازه از این فناوری پیدا و معرفی می شود. با توجه به رشد جمعیت شهرنشینی و مشکلات حمل و نقل و آلودگی هوا، استفاده از قابلیت های این فناوری در پیاده سازی شهر هوشمند یک فرصت گرانبها محسوب می شود.