ارائه طرح عملیات شناسایی و تهیه سند بازآفرینی محلات و محدوده های ناکارآمد شهر نجف آباد

ارائه طرح عملیات شناسایی و تهیه سند بازآفرینی محلات و محدوده های ناکارآمد شهر نجف آباد

طرح عملیات شناسایی و تهیه سند بازآفرینی محلات و محدوده های ناکارآمد شهر نجف آباد توسط شرکت مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا در جلسه روز یکشنبه 7 اسفند ماه 1401 در حضور موسی مباشری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت.

طرح عملیات شناسایی و تهیه سند بازآفرینی محلات و محدوده های ناکارآمد شهر نجف آباد در گستره 457.3 هکتاری از شهر نجف­ آباد و  بر اساس ابلاغیه بافت فرسوده در سه محله کلی، شامل بافت مرکزی، امیرآباد و صالح‌آباد معین شد . این طرح با هدف ارائه راهکارها و پروژه­ های تحقق‌پذیر، بر آن است تا ضمن همسویی با طرح ­های فرادست، زمینه بهبود و ارتقا کیفیت زندگی و کار را در محدوده­ های موردنظر فراهم سازد. با این هدف، بیانیه چشم­ انداز بافت فرسوده شهر نجف‌آباد در گزاره “استحاله بافت فرسوده به بافتی منتخب جهت زندگی و کار باکیفیت” ارائه گردید.

از جمله اهداف عمومی طرح بازآفرینی محلات و محدوده های ناکارآمد شهر نجف آباد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مشارکت مردمی با رویکرد توانمندسازی ساکنان محدوده‌های هدف و پیشگیری از بازتولید فقر در این محدوده‌ها
  • ارتقای تاب‌آوری شهری و تجهیز و مقاوم‌سازی شهرها در مواجهه با سوانح
  • ارتقای هویت، حس تعلق مکانی و حفاظت از ارزش‌ها در محدوده‌ها و محله‌های هدف
  • تحقق حکمروایی شهری در برنامه بازآفرینی شهری در راستای ارتقای انسجام اجتماعی ساکنان و مالکان محله‌ها و محدوده‌‌های هدف.

مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا با استفاده از اصلاحیه شیوه ­نامه ابلاغی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران 1400 انجام و همسو با طرح تفصیلی این شهر نسبت به تهیه و تدوین این طرح اقدام نمود. طرح بازآفرینی محلات و محدوده های ناکارآمد شهر نجف آباد در گام  اول بر اساس عارضه ­یابی و مسئله‌شناسی در هریک از بافت‌های سه‌گانه به تفکیک بافت مرکزی، امیرآباد و صالح‌آباد تعریف گشت.  در گام دوم با استفاده از لایه­ های اطلاعاتی بهنگام سازی شده، شناسایی حوزه­ های مداخله تعیین و در گام سوم و در راستای رفع کمبودها و معضلات هر بافت، پروژه­ های لازم پیش ­بینی و جانمایی شد.

این طرح با راهبری شهرداری محترم شهر نجف آباد (معاونت محترم شهرسازی و معماری) و با هماهنگی ادارات دولتی و سازمان های ذیربط در ستاد بازآفرینی شهرستان نجف آباد به انجام رسیده است.

مشاهده خبر در سایت فرمانداری شهرستان نجف آباد