مطالعات و طراحی  مجتمع تجاری تیمچه نطنز

مطالعات و طراحی مجتمع تجاری تیمچه نطنز

کارفرما: شهرداری نطنز

مشاور: مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا

سال:1401

ابنیه سنتی، یکی از مهم‌ترین عوامل شناساندن فرهنگ و تمدن نیاکان هر قوم و ملتی است. از میان این آثار، بازار، یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده ساختار شهری و مرکز انجام تبادلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در واقع بازارها مکانی هستند که تبادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن‌ها صورت می‌گیرد و اهمیت دادن به چنین نهادهایی در شهرها دلیل نقشی است که این مکان‌ها به عهده دارند و عملکردشان جوابگویی به نیازها و احتیاجات زندگی روزمره انسان‌ها می‌باشد. متأسفانه در روند توسعه کالبدی در بسیاری از شهرهای تاریخی ایران به ساختار و شکل بافت تاریخی و سنتی شهر توجه کافی نشده و فضاهای تجاری جدید از جمله پاساژ، هایپر و… جایگزین آن‌ها شده‌است. شهر نطنز از جمله شهرهای اصیل و با قدمت تاریخی است که مدیران شهری آن با درایتی مثال زدنی، پیگیر ایجاد راسته بازاری سنتی (تیمچه) با کالبد و کارکردی جذاب برای مخاطب هستند. این راسته بازار از دو جنبه واجد اهمیت است. نخست انتقال اصالت و رخنمون شهر نطنز به مخاطب جهت القاء ماهیت تاریخی و ریشه‌دار شهر و دوم تامین نیازهای کالایی و خدمات شهروندان و گردشگران بصورت منسجم و برنامه‌ریزی شده. طراحی راسته بازار سنتی (تیمچه) با در نظر گیری الگوی معماری بومی و سنتی و منطبق با مقتضیات امروزی توسط مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا صورت گرفته‌است.

زمین طرح تیمچه نطنز  به مساحت 1685 مترمربع در محدوده راسته بازار موجود قرار گرفته است. محدوده مورد نظر از سمت شرق از گذر پشت بازار و از سمت غرب از راسته بازار موجود و همینطور از سمت شمال و جنوب از معابر فرعی موجود قابل دسترسی است.

این مجموعه در دوطبقه (زیرزمین و همکف) با زیربنای 1955 مترمربع طراحی شده است و شامل 71 واحد تجاری به مساحت 1183 مترمربع می باشد. در طرح مذکورسه حیاط با هدف ایجاد فضای باز جمعی، القای حس نشاط و سرزندگی به مجموعه و امکان دسترسی بهتر به واحدهای تجاری در راستای رعایت اصول معماری سنتی منطقه پیش بینی شده است.

برای مشاهدی انیمیشن طرح به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.aparat.com/v/btcpA