نشست تخصصی با آقای دکتر علیرضا ایزدی (گردشگری و سرمایه گذاری سبز)

نشست تخصصی با آقای دکتر علیرضا ایزدی (گردشگری و سرمایه گذاری سبز)

صنعت گردشگری طیف وسیعی از فعالیتها را به خود اختصاص می دهد. از اینرو زمینه گسترده ای از انواع سرمایه­گذاریها در آن مقدور است.

سرمایه گذاری در احداث انواع تاسیسات گردشگری همچون، هتل، متل، زائرسرا، مجتمع های گردشگری، دهکده­های سلامت، اقامتگاه های بوم  گردی و… از آن جمله اند.

سازمان جهانی گردشگری هر ساله و بنابر تمهیدات آینده نگرانه، با درج شعاری تلاش می­کند تا نسبت به تقویت و ارتقاء یک بعد از صنعت گردشگری در سطح جهانی اقدام نماید. در سال جاری (2023) مقارن با 1402، شعار گردشگری مبتنی بر “گردشگری و سرمایه گذاری سبز” در نظر گرفته شده است. در این راستا بسیاری از کشورها با بکارگیری الگوها، تجهیزات و فناوری سبز در پی آنند تا با مدیریت هرچه بیشتر و بهتر تاسیسات گردشگری، بستر افزایش راندمان و کاهش هزینه ها را از یک طرف و ایجاد تجربه ای متفاوت برای گردشگران را از طرف دیگر فراهم سازند.

اگرچه این مقوله در کشور ما هنوز جدید است، ولیکن الزامیست تا با رعایت اصول توسعه پایدار، مسائل زیست محیطی، حد بهیه مصرف انرژی و تولید پسماند در تاسیسات گردشگری مدیریت گردد. برای تحقق این امر لازم است تا با ترویج “سرمایه گذاری سبز” (همچون استفاده از مصالح بوم آورد، سیستم آب خاکستری، استفاده از انواع انرژی تجدید پذیر (خورشیدی، بادی، دریایی و زمین گرمایی)، استفاده از مواد و ظروف قابل بازگشت به طبیعت، و… اقدامات پیاده سازی آن در برنامه دستگاه ها و نهادهای مسئول قرار گیرد.

در این راستا شرکت مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا برای ترویج الگوهای صحیح سرمایه گذاری سبز در صنعت گردشگری مبادرت به برنامه ریزی برای  برگزاری یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با آقای دکتر علیرضا ایزدی، مشاور وزیر و مدیر کل ثبت آثار، حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی کشور کرده است. محورهای این گفتگو در خصوص ابعاد سرمایه­گذاری در صنعت گردشگری ایران و لزوم کاربست اصول، الگوها و فناوریهای سرمایه گذاری سبز در انواع تاسیسات گردشگری خواهد بود. این گفتگو مقارن با هفته گردشگری، روز جمعه مورخ 7/7/1402 در ساعت 7 شب برگزار خواهد شد.  

همزمان با هفته گردشگری و با محوریت شعار سازمان جهانی گردشگری، نشست تخصصی با حضور آقای دکتر علیرضا ایزدی، مشاور وزیر و مدیرکل ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور برگزار خواهد شد. این نشست که توسط شرکت مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا  با موضوع تشریح ابعاد سرمایه گذاری سبز در گردشگری خواهد بود، توسط رسانه های مختلفی همچون دانانیوز، مدیتوریست و شبکه های مرتبط در فضای مجازی نشریافته است.