یکم آبان ماه روز آمار و برنامه ریزی

یکم آبان ماه روز آمار و برنامه ریزی

یکم آبان ماه در تقویم به نام روز ملی آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است، این امر بار دیگر اهمیت علم آمار جهت توسعه زندگی را برای مردم و مسئولان یادآور می‌شود

در تقویم جهانی روز آمار برای نخستین بار در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۰ در سراسر جهان جشن گرفتند. این روز توسط کمیسیون آمار سازمان ملل متحد (UNSD) تعیین و نام گذاری شد. بیش از 103 کشور و حداقل 40 سازمان منطقه ای و بین المللی روز جهانی آمار 201 را جشن گرفتند.

(UNSD) به تصویب رساند که این رویداد هر5 سال یک بار برگزار گردد.

این نام گذاری بر این موضوع تاکید دارد که اطلاعات آماری رسمی و با کیفیت بالا، در تجزیه، تحلیل و تصمیم گیری نقش مهمی دارند.در دنیای امروز یکی از شاخص­های ارزیابی توسعه و برنامه ریزی کشورها داشتن نظام و فرایند کمی و کیفی فعالیت‌های آماری است.‌ علم آمار، مبتنی است بر دو شاخه آمار توصیفی و آمار استنباطی. در آمار توصیفی با داشتن تمام اعضا جامعه به بررسی خصوصیت‌های آماری آن پرداخته می‌شود، در حالی‌که در آمار استنباطی با بدست آوردن نمونه‌ای از جامعه که خصوصیات اصلی جامعه را بیان می کند در مورد جامعه استباط آماری انجام می‌شود. در نظریه آمار، اتفاقات تصادفی و عدم قطعیت توسط نظریه احتمالات مدل‌سازی می‌شوند. دراین علم، مطالعه و قضاوت معقول درباره موضوع‌های گوناگون، بر مبنای یک نمونه انجام می‌شود و قضاوت در مورد یک فرد خاص، اصلاً مطرح نیست. علاوه براین برنامه‌ریزی یکی از اولویت‌هایی است که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی و توسعه و پیشرفت کشورها نقش به سزایی دارد. بدون شک برای برنامه‌ریزی بهینه و کارآمد؛ داشتن آمار و اطلاعات صحیح امری بدیهی است.